Bristande transparens hos försäkringsbolag frustrerar kunder
En ny undersökning gjord av Vardagsekonomi avslöjar att bristande transparens hos försäkringsbolag skapar stor irritation hos kunderna. Majoriteten, hela 77 procent, uppgav att de inte anser att försäkringsbolagen förklarar tillräckligt tydligt vad som täcks och inte täcks av deras försäkringar.
Här är undersökning från sociala medier kontot @vardagsekonomi på Instagram
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Allvarligt missnöje med tydligheten kring försäkringsvillkor
Kundernas missnöje visar sig vara ett vardagligt problem. Många anser att det är svårt att förstå vad som faktiskt omfattas av försäkringen och vad som undantas, vilket gör att kunder ofta inte vet vad de betalar för. Denna osäkerhet kan skapa problem när skador ska anmälas.
Försäkringsbranschen måste agera snabbt
Försäkringsbolagen står inför en utmaning om de vill bygga upp ett starkare förtroende. Bristande transparens hos försäkringsbolag riskerar att försämra relationen mellan kunder och bolagen. För att undvika ytterligare missnöje behöver bolagen bli ännu tydligare i sina villkor och förklaringar. Att erbjuda kunderna klar och lättförståelig information är avgörande för att undvika missförstånd och stärka förtroendet för branschen.
LÄS VÅR STORA GUIDE OM FÖRSÄKRINGAR