Kort version
Regeringen har meddelat nya åtgärder för att öka kontrollen av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (VAB). Fusket med dessa bidrag är omfattande, vilket leder till att skattebetalarnas pengar används felaktigt. Som en del av de nya åtgärderna ska arbetsgivare börja rapportera anställdas VAB till Skatteverket varje månad.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Skärpt kontroll genom arbetsgivare ska börja rapportera anställdas VAB
Enligt ett nytt lagförslag kommer arbetsgivare bli skyldiga att månadsvis anmäla till Skatteverket när anställda varit frånvarande på grund av föräldraledighet eller VAB. Detta kommer att göra det enklare för Försäkringskassan att kontrollera om individer tar ut tillfällig föräldrapenning samtidigt som de arbetar och får lön. Försäkringskassan tillvägagångssätt idag är en tidskrävande och komplicerad process för insamling av dessa uppgifter.
Två miljarder kronor i felaktiga utbetalningar
Enligt Finansdepartementet betalas omkring två miljarder kronor ut felaktigt varje år. Det är dock oklart hur stor del av detta som utgör regelrätt fusk och hur mycket som beror på slarv. Förhoppningen är att den skärpta kontrollen genom att arbetsgivare ska börja rapportera anställdas VAB kommer att leda till att staten kan återvinna större delen av dessa pengar.
Implementering och konsekvenser för företagen
Förslaget kommer att innebära vissa initiala kostnader för företagen, i och med att deras redovisningssystem behöver anpassas. Men kostnaderna anses nödvändiga för att effektivt kunna bekämpa fusket.
Källhänvisning:
Länk till artikeln: https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/arbetsgivare-ska-rapportera-vabbare/ar-BB1pNokA?ocid=finance-verthp-feeds&cvid=e3ab180867884b619c8223bb9af07b87&ei=8