Bästa och sämsta mobiloperatören: Svenskarna säga sitt

okt 8, 2024

När svenska mobilkunder själva betygsätter sina operatörer hamnar små uppstickare överst, medan de större bolagen får mer blandad kritik. Enligt Svenskt Kvalitetsindex visar undersökningen att den bästa och sämsta mobiloperatören i Sverige avgörs både av hur bra tjänsterna fungerar och av den service kunderna får.

 

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

 

Totalt har mobilbranschen i Sverige en kundnöjdhet på 68,7 procent. De små operatörerna utmärker sig särskilt positivt – Vimla får högsta betyget med 81 procent nöjda kunder, tätt följt av Fello och Halebop. Även om dessa operatörer ägs av större aktörer som Telenor och Telia verkar de ha lyckats behålla kundernas förtroende genom att erbjuda fokuserade och fungerande tjänster. Samtidigt har de fyra stora bolagen svårt att matcha samma nöjdhetsnivåer.

 

Små operatörer lockar med hög kvalitet och personlig service

Små operatörer lockar med hög kvalitet

Enligt Svenskt Kvalitetsindex är den bästa och sämsta mobiloperatören i Sverige ofta kopplad till service och tjänsteutbud. De stora bolagen, med bredare tjänsteutbud, kan få nöjdare kunder genom förbättrad support. De mindre operatörerna, som ofta erbjuder ett mer begränsat urval, kan istället förbättra kundnöjdheten genom att leverera högkvalitativa basfunktioner.

Tre får sämst betyg i undersökningen, och även deras systeroperatör Hallon ligger lågt bland småoperatörerna. Tele2 presterar något bättre än Tre, medan systervarumärket Comviq hamnar på en hedrande fjärdeplats totalt.

Svenskt Kvalitetsindex, som har följt branschen sedan 1989, visar att kundnöjdheten bland svenska mobilkunder har stigit över tid. För privatkunder har nöjdheten gått från 63 till 69,8 procent, och för företagskunder från 63 till 68,7 procent. Vimla fortsätter leda bland privatkunder, medan kategorin “Övriga” är populärast bland företagskunder.

 

LÄS: Gamla mobiltelefoner kan vara värda tusenlappar

LÄS: Sveriges sämsta bank 2024 avslöjad: Här är hela listan

 

 

Guide

 

 

Niklas Bergh driver sociala media kontot @Vardagsekonomi på Instagram, TikTok och Facebook och har ett stort intresse för allt som rör privatekonomi

 

 

 

Liknande nyheter