Kort version:
Se upp för nya bluffakturor. Konsumentverket varnar för en våg av nya bluffakturor riktade mot bilägare. Myndigheten har mottagit över 1 000 anmälningar mot European Warranties Ltd, företaget bakom varumärket DinBilGaranti, som skickar ut falska räkningar för att lura mottagarna att betala för påstådda garantiförlängningar. Konsumentverket stämmer nu företaget och hoppas att domstolen ska förbjuda deras verksamhet och utdöma böter. Det är viktigt att bilägare är uppmärksamma på dessa bluffakturor och noggrant kontrollerar avsändaren innan de betalar.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Se upp för nya bluffakturor
Konsumentverket har nyligen utfärdat en varning angående en våg av nya bluffakturor som cirkulerar bland bilägare. Myndigheten har hittills mottagit över 1 000 anmälningar om ett särskilt företag som är inriktat på att lura fordonsägare med falska räkningar.
LÄS: SÅ ENKELT INVESTERAR DU MED AVANZA AUTO
Över 1 000 anmälningar mot European Warranties Ltd
Under flera år har bilägare fått brev som verkar vara fakturor, komplett med inbetalningskort, som begär betalning för att förlänga garantin på deras fordon. Utskick från varumärket DinBilGaranti har lett många att tro att garantiförlängningen är en försäkring från ett försäkringsbolag. Många har därför betalat dessa “räkningar”, som i verkligheten bara är reklamblad.
LÄS: GUIDE – SÅ TAR DU REDA PÅ OM DU HAR ETT BRA ELAVTAL
Företaget bakom bluffakturorna
Företaget bakom DinBilGaranti är European Warranties Ltd, som inte har några kopplingar till seriösa aktörer inom försäkringsmarknaden. Detta företag har varit på Konsumentverkets varningslista i över ett år. Myndigheten har fått över 1 000 anmälningar mot European Warranties Ltd, vilket visar på omfattningen av problemet. Johanna Nyblom, processråd vid Konsumentverket, förklarar i ett pressmeddelande att utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagarna lätt kan missta dem för fakturor från företag de redan är kunder hos. Många anmälningar vittnar om att mottagarna känt sig lurade och betalat i tron att brevet kom från deras egna försäkringsbolag eller bilmärkesföretag.
Åtgärder mot blufföretaget
Konsumentverket har nu beslutat att stämma företaget och personen bakom DinBilGaranti för deras bluffakturor. Man anser att företaget medvetet försökt lura mottagarna att betala genom reklamblad som ser ut som fakturor. Enligt marknadsföringslagen måste reklam tydligt framgå som reklam, särskilt om den innehåller ett inbetalningskort. Konsumentverket hoppas nu att domstolen ska förbjuda DinBilGaranti från att fortsätta med sina utskick och ålägga dem böter.
Källhänvisning
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1305897-har-du-fatt-denna-rakning-da-kan-den-vara-falsk