Kort version:
Marknaden för lyxprodukter står inför ekonomiska utmaningar, där efterfrågan på dyra varor minskar, särskilt i Kina. Företag som LVMH och Kering har rapporterat betydande vinstminskningar. Konsultfirman Bain & Co pekar på flera faktorer bakom denna trend, inklusive geopolitiska konflikter och inflation. Dessutom har lyxvarumärken själva bidragit till problemet genom kraftiga prisökningar utan att erbjuda nya eller uppdaterade produkter. En kreativ kris inom flera modehus samt en växande trend där konsumenter föredrar upplevelser framför materiella ting bidrar också till den minskade lyxkonsumtionen.
Ekonomiska utmaningar för lyxsektorn
Trots det osäkra ekonomiska världsläget har marknaden för lyxprodukter tidigare varit relativt stabil. Nu verkar dock efterfrågan på dyra väskor och exklusiv konjak minska. Ekonomiska utmaningar för lyxsektorn börjar bli mer påtagliga.
En av de främsta orsakerna är den minskade marknaden i Kina, där flera lyxvarumärken också delvis bär ansvaret för situationen, enligt en ny rapport. Efter pandemin har det tidigare stora behovet av lyxartiklar nu avtagit, vilket konsultfirman Bain & Co konstaterar. De förutspår att den globala lyxkonsumtionen kommer att plana ut framöver. Ekonomiska utmaningar för lyxsektorn syns redan nu, exempelvis genom att den franska lyxgiganten LVMH rapporterade en minskning av nettovinsten med 14 procent under första halvåret 2024. Nedgången i efterfrågan på Hennessy-cognac i Kina och minskad försäljning av champagne är några av anledningarna.
Stagnation och prisökningar
Även Gucci-ägaren Kering har nyligen redovisat en betydande minskning i nettovinsten, främst på grund av minskad försäljning i Asien. Kering-ägda Balenciaga har tvingats rea ut stora delar av sitt sortiment i Kina under våren.
Bain & Co pekar på flera orsaker till den minskade lyxkonsumtionen, inklusive det kommande presidentvalet i USA, geopolitiska spänningar, inflation och Kinas ekonomiska problem. Kinesiska myndigheter har även ägnat sig åt “luxury shaming”, vilket innebär att stora influerare stoppas från att skryta om sitt lyxliv på sociala medier.
Men stagnationen kan också kopplas till lyxvarumärkenas egna ageranden. Många har höjt priserna kraftigt, vilket exkluderar alla utom de rikaste konsumenterna. Claudia D’Arpizio från Bain & Co menar att lyxvarumärkena inte kan växa utan medelklassen och de yngre generationerna. Prisökningarna har förvånat och förargat kunderna då utbudet inte förnyats eller uppdaterats, utan endast fått högre prislappar.
Kreativ kris påverkar lyxvarumärken
Den bristande innovationen kan bero på en kreativ kris inom flera lyxvarumärken, anser D’Arpizio. Flera stora modehus har nyligen bytt ut sina kreativa ledare, såsom Gucci, Moschino och Valentino. Hos Chanel är tjänsten som kreativ chef vakant efter den tidigare chefens avgång.
Enligt Bain & Co ser man även en trend där fler lyxkonsumenter hellre spenderar sina pengar på exklusiva upplevelser än på materiella saker.