Kort version:
GB:s glasspriser genom åren har sett betydande ökningar, med Magnumglassen som ett tydligt exempel på en 253-procentig prishöjning sedan 1989. Andra glassar som Piggelin har ökat ännu mer i pris, med 329 procent. Trots detta har konsumentprisindex (genomsnittliga prisutvecklingen för varor och tjänster som hushållen konsumerar) endast ökat med 121 procent under samma period. Enligt Sveriges Konsumenter är det lättare att höja priset på glass än på dagligvaror.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
När GB först introducerade Magnumglassen 1989, kostade den endast 8,50 kronor. Idag, 35 år senare, har priset för denna populära glasspinnen stigit till 30 kronor, vilket motsvarar en ökning på 253 procent. Enligt Göteborgs-Posten har glassen också minskat i storlek, vilket företaget förklarar med hänsyn till hälsa.
LÄS: DÄRFÖR VÄNTAS FLER VÄGRA GLASS
Ökade kostnader för andra glassfavoriter
Inte bara Magnum har sett en markant prishöjning. Enligt jämförelsesajten Zmarta har klassiska glassar som Dajmstrut och Cornetto också ökat i pris, om än i mindre omfattning. En annan populär glass, Piggelin, har dock haft en ännu större prisökning, med hela 329 procent sedan 1989. Dessa siffror belyser tydligt hur GB:s glasspriser genom åren har förändrats.
Glasspriser och konsumentprisindex
Under samma tidsperiod har konsumentprisindex (KPI) ökat med 121 procent, vilket är betydligt mindre än prisökningarna på många glassar. Yasemin Bayaramoglu, kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter, kommenterar att det kan vara enklare att höja priset på glass än på dagligvaror som mjölk, eftersom glass inte är en nödvändighet i hushållet.
LÄS: GUIDE – SÅ LÄGGER DU UPP EN BUDGET
Konsumentprisindex (KPI)* – ett mått som visar den genomsnittliga prisutvecklingen för varor och tjänster som hushållen konsumerar.
Källhänvisning
https://omni.se/magnumglassen-har-stigit-med-250-procent-i-pris/a/W00G7Q