Konsumentverket: Kunder luras av glasögonjätten

maj 25, 2024

Kunder har länge känt sig vilseledda av Synsam.

Det är glasögonjättens abonnemangstjänst “Lifestyle” som orsakat flera klagomål från missnöjda kunder.

Konsumentverket riktar nu kritik mot Synsam och betonar att kunder kan ha svårt att förstå hur abonnemanget fungerar, enligt Dagens Nyheter.

Så fungerar tjänsten

Tjänsten innebär att kunden betalar en månadsavgift under två år för att hyra ett par glasögon.

När abonnemanget löper ut kan kunden välja att köpa glasögonen eller lämna tillbaka dem.

– Ett problem är att många kunder inte insett att de hyr glasögonen, utan trott att de delbetalat dem. Ett annat problem är att byte av glasögon under abonnemanget förlänger bindningstiden, säger Konsumentverkets jurist Mikaela Lundqvist till DN.

Vilseledande information

Konsumentverket anser att informationen är otillräcklig, vilket gör att kunderna inte förstår upplägget. Myndigheten klargör att detta är vilseledande och att Synsam måste förbättra sin kundinformation.

Synsam svarar

Synsam bemöter kritiken och säger att de tar den på allvar och strävar efter att lösa eventuella missförstånd direkt med kunden, enligt kommunikationschef Jenny Fridh till TV4.

Anmälan vid oegentligheter

Konsumentverket uppmanar kunder som upptäcker felaktigheter hos företag att anmäla dem.

– Konsumentverket granskar varor, tjänster och företag. Om du upptäcker att ett företag gör fel eller ser en risk med en vara eller tjänst kan du anmäla det till oss. Tillsammans ser vi till att företag följer lagarna.

*Delbetalning – att betala av ett belopp i mindre delar under en tid
*Bindningstid – den period som man är bunden till ett avtal

Tips för att förbättra din privatekonomi inom abonnemangstjänster:

  1. Läs alltid avtalsvillkoren noggrant innan du tecknar ett abonnemang för att undvika överraskningar.
  2. Följ upp din ekonomi regelbundet för att se till att du inte betalar för tjänster du inte behöver.
  3. Använd dig av gratistjänster eller prova-på erbjudanden innan du binder upp dig på långsiktiga avtal.

 

 

Niklas Bergh driver sociala media kontot @Vardagsekonomi på Instagram, TikTok och Facebook och har ett stort intresse för allt som rör privatekonomi

 

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev

 

Liknande nyheter