Sverige hade initialt planer på att införa de här AI-drivna fartkamerorna och påstår att de skulle kunna rädda flera liv per år. Trafikverket var positiva och uppskattade att dessa kameror skulle kunna förhindra minst sju trafikolyckor årligen. Men regeringen valde nyligen att stoppa projektet och överväger istället andra alternativ i samarbete med Trafikverket.
LÄS: Nya regler för dubbfria däck denna vinter: Missa inte!
Frankrike går vidare med införandet av nya fartkameror med AI
I Frankrike har den nationella budgeten för 2025 inkluderat medel för att installera nya fartkameror med AI-teknologi. Målet är att placera 160 fler kameror runt om i landet och utrusta dem med AI som kan upptäcka brott mot både hastighets- och säkerhetsregler. Totalt har den franska regeringen avsatt 46 miljoner euro för denna satsning de kommande åren.
Det finns dock ett starkt motstånd i Frankrike, där organisationen “40 Miljoner bilister” har kritiserat den här tekniken. De menar att regeringen borde satsa på förebyggande åtgärder, som fler poliskontroller, istället för att använda AI för att driva in böter. Enligt organisationen kommer kamerorna bara att skapa osäkerhet och irritation bland bilisterna, som nu oroar sig för en ökning av trafikböter.
LÄS: Då tar trafikkameran bilden
Diskussion om AI-kamerornas framtid
Även om dessa nya fartkameror med AI hyllas för att öka trafiksäkerheten, råder det delade meningar om effekten på samhället och bilisterna. Debatten fortsätter kring balansen mellan säkerhet och övervakning, och det återstår att se hur fler länder väljer att hantera frågan.