I den nuvarande lågkonjunkturen minskar svenskarnas kaffekonsumtion, men detta gäller inte alla märken. Två svenska familjebolag dominerar kaffemarknaden och står emot trenden.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Löfbergs och Arvid Nordquist tar ledningen
Enligt beräkningar från Dagligvaruhandeln har kaffekategorin sett en nedgång i försäljning inom dagligvaruhandeln. Trots detta dominerar svenska familjebolag kaffemarknaden, särskilt Löfbergs och Arvid Nordquist. Sverige, som är det land näst efter Finland med högst kaffekonsumtion i Europa, upplever en utmanande tid för sitt fikaälskande folk. Men Löfbergs kafferosteri har ökat sin försäljning med 42 procent under det senaste året. När andra märken minskar, växer Löfbergs på bekostnad av konkurrenter som Gevalia och Zoega.
Löfbergs framgångssaga
Löfbergs står nu för 25,9 procent av de kaffepaket som säljs i Sverige, en ökning från 16,5 procent föregående år. Detta har gjort Löfbergs till marknadsledare, enligt uppgifter från Dagligvarunytt.
Arvid Nordquist tar över
En annan framstående aktör är Arvid Nordquist, som också har vuxit kraftigt och i år gått om Löfbergs som den största kaffedistributören i Sverige. Arvid Nordquist, ett annat svenskt familjebolag, har nu 27,5 procent av försäljningsvolymen. Löfbergs presschef Anders Thorén säger att de är stolta över att ligga precis bakom en branschkollega från Stockholm, vilket visar att svenska familjebolag dominerar kaffemarknaden.
Multinationella jättar följer efter
På tredje och fjärde plats på den svenska kaffemarknaden hittar vi Zoega och Gevalia. Gevalia ägs av den holländska kedjan Jacobs Douwe Egberts, som köpte märket från Kraft Foods. Zoega ägs av världens största livsmedelsproducent, Nestlé.
Vill du få till en sund ekonomi där du kan spendera utan ångest? Gå vår kurs
Källhänvisning:
Nyheter24. “Kaffekriget: Två svenska familjebolag dominerar försäljningen.” Nyheter24, 2023, https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1296958-kaffekriget-tva-svenska-familjebolag-dominerar-forsaljningen