Nya kortterminaler har gjort att svenskar ger mer dricks på restauranger och barer, vilket har skapat debatt på sociala medier. Under 2022 introducerades terminaler som visar förutbestämda procentsatser för dricks vid betalning.
Effekten har varit stor. Kassacentralen, företaget bakom terminalerna, säger till SVT att dricksen har ökat markant. Personalkollen, ett stort företag för lönehantering inom servicebranschen, rapporterar en tydlig ökning av dricks de senaste åren. Sedan 2017 har de hanterat över en miljard kronor i digital dricks, vilket motsvarar runt 400 000 kronor per dag.
På sociala medier har detta väckt starka reaktioner. På Reddit kritiserar många dricks-systemet och menar att företag borde höja lönerna och priserna istället för att förlita sig på dricks. Vissa användare anser dock att dricks är acceptabelt om servicen är bra och att det går direkt till personalen.
Ökningen av dricks i Sverige har lett till frågor om vad som händer med pengarna. När du betalar dricks via kortterminal, går pengarna först till restaurangen som sedan betalar ut dricksen till personalen.
Tre tips för bättre privatekonomi
- Bestäm en budget för dricks: Sätt en gräns för hur mycket du är villig att ge i dricks innan restaurangbesöket för att hålla koll på dina utgifter.
- Ge dricks endast för bra service: Var selektiv med din dricks och ge bara när du tycker att servicen har varit utmärkt.
- Använd digitala betalningar klokt: Var medveten om hur mycket du dricksar när du använder kortterminaler med förinställda drickssatser.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev