Sveriges sämsta bank 2024 avslöjad
Svenskt kvalitetsindex (SKI) har nyligen släppt en ny rapport som visar Sveriges sämsta bank 2024 baserat på kundnöjdheten. Här har kunderna fått betygsätta sin bank på en skala från 0 till 100, och årets resultat avslöjade något som kan överraska många. Trots att kundnöjdheten överlag har ökat, både bland privatkunder och företagskunder, har en bank halkat ner till botten och därmed fått stämpeln “Sveriges sämsta bank”.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Swedbank får sämst betyg
Swedbank, en av de största bankerna i landet, hamnade i botten med 66,8 poäng. Det är under gränsen för vad som anses som godkänt, vilket tyder på att banken har svårt att leva upp till sina kunders förväntningar. Trots att Swedbank har nästan fyra miljoner privatkunder är det uppenbart att de inte lyckats hålla sina kunder nöjda jämfört med andra banker i landet då de hamnar längst ner och får titeln Sveriges sämsta bank 2024.
De bästa bankerna enligt kunderna
Men det är inte alla banker som fått låga betyg. Fyra banker lyckades särskilt bra och hamnade i toppen av listan . Sparbankerna fick högst poäng med 75,1, följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia som alla fick goda betyg. Dessa banker har lyckats möta sina kunders behov på ett sätt som verkligen uppskattas.
Bedrägerier och bankernas ansvar
En intressant aspekt som framkom i undersökningen var att omkring en av tio kunder någon gång blivit utsatt för bedrägeri. Det är dock positivt att majoriteten av de drabbade anser att bankerna hanterat situationen på ett bra sätt. Detta visar att bankerna tar sitt ansvar när det kommer till kundens säkerhet, även om det finns områden att förbättra.
Förutom att välja en bank som tar hand om sina kunder, kan det vara klokt att se över vilka lånevillkor som erbjuds. Genom att jämföra lån från olika banker kan du säkerställa att du får de bästa villkoren, något som kan vara särskilt viktigt om du överväger att byta bank
Kundernas röst på banken
Den årliga undersökningen från SKI är en tydlig indikation på hur bankerna presterar i sina kunders ögon. Resultaten ger både en bild av vilka banker som lyckas bäst och vilka som behöver förbättra sig. Oavsett om du är nöjd med din nuvarande bank eller funderar på att byta, är det alltid bra att hålla koll på hur de presterar i kundnöjdhetsmätningar.
Listan på samtliga banker:
- Sparbankerna (75,1)
- Länsförsäkringar Bank (73,3)
- Skandia (72,5)
- ICA Banken (72,5)
- Handelsbanken (69,9)
- Danske Bank (69,6)
- Branschen (69,0)
- Nordea (68,5)
- SEB (67,5)
- Swedbank (66,8)
LÄS: Storbanker låser din ränterabatt på bolånet
LÄS: Så påverkar Riksbankens styrränta din plånbok