I dagens digitala samhälle är vi beroende av snabbt och pålitligt internet, men någon måste bli korad till Sveriges sämsta bredbandsbolag 2024. Enligt en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex har 3 utsetts till sämsta bredbandsbolaget, med ett lågt kundnöjdhetsbetyg på 64 av 100 möjliga poäng. Detta innebär att företaget har svårt att hålla sina kunder nöjda och riskerar att förlora många av dem.
Samtidigt ser vi att andra aktörer presterar betydligt bättre. Ownit, som är det bästa bredbandsbolaget i undersökningen, får hela 74,8 poäng. Med betyg över 75 räknas relationen mellan företag och kund som stark, medan siffror under 60 tyder på stora problem.
Prenumerera på vårt Nyhetsbrev
Stabilitet och support viktigt för bredbandskunder
Vad påverkar kundernas åsikter om deras bredband? Enligt undersökningen är det främst bredbandets stabilitet och hur bra leverantören hanterar supportärenden. Det är tydligt att företagen generellt sett har förbättrat dessa områden under de senaste åren, men 3 står alltså fortfarande ut som det sämsta bredbandsbolaget.
Trots att svarstider och bemötande har förbättrats i branschen, har bredbandsleverantörer som 3 ännu en bit kvar till att nå upp till kundernas förväntningar. Detta kan vara en avgörande faktor när kunder väljer att byta leverantör. I en tid där internet är en livsnödvändig tjänst, har stabilt bredband blivit en grundläggande förväntning.
Listan
Högst upp är bäst, längst ner är sämst.
- Ownit (74,8)
- Banhof (72,9)
- Bredband2 (68,3)
- Branschen (68,0)
- Telia (67,9)
- Övriga (67,7)
- Tele2 (66,9)
- Telenor (66,2)
- 3 (64,0)
LÄS: Bästa och sämsta mobiloperatören: Svenskarna säger sitt
LÄS. Sveriges sämsta bank 2024 avslöjad: Här är hela listan
Källhänvisning:
marcusoscarsson.se/just-nu-har-ar-sveriges-samsta-bredbandsbolag-26-miljoner-kunder/